Niezależnie od tego, czy uczestniczyliśmy w zwykłej kolizji, czyli stłuczce czy w poważnym wypadku drogowym, stoimy przed koniecznością zrobienia porządku ze swoim samochodem. Jeśli nadaje się on jeszcze do naprawy powypadkowej, musimy zorganizować transport auta do wybranego serwisu. Jak to zrobić?

Zabezpieczenie miejsca kolizji

Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić w przypadku kolizji, w której nikt poważnie nie ucierpiał, jest odpowiednie zabezpieczenie pojazdu i miejsca stłuczki. Jeśli auto jest na chodzie, trzeba je przestawić w takie miejsce, aby nie utrudniały ruchu pozostałym uczestnikom. Natomiast jeżeli z powodu uszkodzeń nie można autem przejechać ani nie można go przepchnąć, należy w odpowiedniej odległości ustawić trójkąt ostrzegawczy i włączyć oświetlenie awaryjne. Trójkąt w miejscu zabudowania może być postawiony obok pojazdu. Na drodze ekspresowej należy go umieścić ok. 40 metrów od pojazdu, a na autostradzie 100 metrów od pojazdu.

Zgłoszenie szkody

Kolejną sprawą jest skontaktowanie się ze swoim ubezpieczycielem i zgłoszenie szkody - niezależnie od tego, czy jesteśmy sprawcami, czy ofiarami kolizji. Jeśli posiadamy dodatkowe usługi w ramach ubezpieczenia OC, to ubezpieczyciel powinien zaoferować nam wsparcie np. w holowaniu pojazdu czy przysłaniu pojazdu zastępczego. W przypadku kiedy nie mamy takiego wsparcia, musimy samodzielnie znaleźć pomoc drogową, która przetransportuje nasz samochód do wskazanego serwisu naprawczego.

Naprawy powypadkowe – jak załatwić formalności?

Formalności przy naprawach powypadkowych

Jeśli w wypadku nikt nie ucierpiał, a uczestnicy spisali wszystkie potrzebne oświadczenia zawierające opis zdarzenia wraz ze szkicem sytuacyjnym, dane osobowe i wszystkie informacje potrzebne do uzyskania pieniędzy z odszkodowania komunikacyjnego, nie zachodzi konieczność wezwania policji. Jeśli jednak istnieją jakieś wątpliwości, to warto ją wezwać, aby policjanci spisali odpowiedni protokół z miejsca zdarzenia.

Oświadczenie lub protokół są niezbędne do dalszego postępowania odszkodowawczego prowadzonego z ubezpieczycielem. W przypadku wielu serwisów zajmujących się naprawą powypadkową, można liczyć również na załatwienie formalności związanych ze zgłoszeniem szkód do ubezpieczyciela przez pracowników serwisu. Do zgłoszenia szkody potrzebne będą nam takie dokumenty jak:

  • polisa ubezpieczeniowa OC

  • prawo jazdy

  • dokument tożsamości

  • dowód rejestracyjny auta

  • oświadczenia uczestników kolizji lub protokół policyjny z miejsca zdarzenia

Naprawy powypadkowe dobrze jest przeprowadzać w serwisach dedykowanych dla konkretnych marek samochodów. Przykładowo jeżdząć samochodem marki Toyota, warto znaleźć serwis napraw powypadkowych Toyota i tam przetransportować uszkodzone w kolizji auto.

Naprawa samochodu

Koszt naprawy samochodu po wypadku należy przede wszystkim od zakresu i rodzaju uszkodzeń. Ubezpieczyciel przeprowadza analizę rzeczoznawczą i sam decyduje czy naprawa ma sens, czy jej koszty przewyższają wartość samochodu. W takiej sytuacji wypłacana jest kwota w wysokości maksymalnej wartości samochodu, jaką auto posiada w ocenie ubezpieczyciela. Oczywiście właściciel może naprawić samochód pomimo to, jeśli tylko istnieje taka możliwość techniczna.

Takiego problemu nie ma w przypadku drobnych uszkodzeń, których naprawa jest bardziej estetyczna niż mechaniczna. W takiej sytuacji zastosowanie ma Smart Repair, metoda napraw raczej kosmetycznych, która w szybki sposób przywraca samochód do porządku.

Partnerem materiału jest salon Toyota Okęcie - naprawy powypadkowe Toyota Warszawa.